Hoe werkt een heftruck?

Veel bedrijven kunnen tegenwoordig niet meer zonder een heftruck. Al jarenlang in het vooral in magazijnen een van de belangrijkste transportmiddelen die er zijn. Heftrucks worden vooral gebruikt om pallets te verplaatsen in magazijnen of op bedrijfsterreinen. In magazijnen vind je vooral veel vorkheftrucks met een elektrische aandrijving terug. Heftrucks zijn zo populair omdat ze een enorm gewicht kunnen verplaatsen tot wel 20 ton. Maar hoe werkt zo’n heftruck nou eigenlijk? In deze blog leggen wij het je uit en vertellen wij wat over de geschiedenis van de heftruck.

Geschiedenis van de heftruck

In de tijd van de Eerste Wereldoorlog werden door verschillende fabrikanten uit Engeland en de U.S.A voor het eerst heftrucks gebruikt. In 1922 werd de eerste heftruck uitgerust met een hydraulisch hefsysteem. Deze heftruck kon op blokken geplaatste goederen transporteren. Om dit systeem nog makkelijker te maken werd de pallet in 1930 uitgevonden. De eerste heftrucks die werden gemaakt werden aangedreven door een viercilinder benzinemotor. In de jaren die volgden werd de heftruck steeds vaker gebruikt. Vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er veel gebruik van gemaakt.

Hoe werkt een heftruck?

Heftruck die beschikken over een verbrandingsmotor hebben een diesel of een lpg-motor. In België zal je vaker dieselmotoren tegenkomen en in Nederland vaker de lpg-motor. Benzinemotoren worden steeds minder populair door de hoge brandstofkosten. De energie van heftruck met een elektromotor worden opgeslagen in een tractiebatterij. Deze tractiebatterij dient ook als contragewicht. De heftruckaccu is allesbehalve licht, een heftruck accu weegt namelijk 1500 kilo.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *